ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030
צור
קשר
המדריכים
שלנו
לוח
הרצאות
מדריכים
מספרים
טיולים לפי
נושא
טיולים לפי
מדינות
לוח
טיולים
אודותינו
About Us
איילה גיאוגרפית

פורטוגל ומסדר הטמפלרים

גיורא ברק

במסלולים המגוונים בטיולים המאורגנים לפורטוגל, אנו כוללים ביקור בלפחות אחד ממבצרי המסדר הטמפלרי בארץ זאת.

ישאל הקורא מיד ובצדק- רק רגע. המסדר הטמפלרי מוכר לנו מכאן, מארץ-ישראל בתקופת הממלכה הצלבנית. מה לו ולפורטוגל, ועוד כמה מבצרים? מה הם עשו שם?

השאלה נכונה ועל-כן אני רוצה לספר לכם את סיפורו המופלא, הנמצא איתנו עד היום, והקשר הבלתי-ניתק שלו אל פורטוגל.

 

המסדר הטמפלרי, שזה שמו המקוצר, שמו המלא הוא "מסדר האבירים העניים של ישו במקדש המלך שלמה"(כיוון שקיבלו לשבתם חלק בהר הבית שיוחס לאורוות סוסיו של המלך שלמה ועד היום נקרא כך), נוסד כדי להגן על עולי-הרגל לירושלים. שוב ישאל הקורא- הרי הממלכה הצלבנית נלחמה כל הזמן באויביה המוסלמים ממזרח לה. האבירים הנועזים ביותר נועדו לשמור על האזרחים, כאילו הג"א כזה? גם כאן התשובה חיובית. הארץ כולה נכבשה אך האוכלוסייה המוסלמית נשארה בתוכה והטרידה בהתקפות את עולי הרגל בדרכם מנמל יפו לירושלים. המדינה הייתה זקוקה למסחר, לתוספת כוח אדם למינהל הפנימי ולישוב ישובים נוצריים ליד הישובים הערבים. הטרדות עולי הרגל היו עלולות למנוע מעולים להגיע ובכך לכרות מהר את התקווה לבסס כאן מדינה להרבה שנים (ולמעשה אחת הסיבות לנפילת ממלכת הצלבנים היא הפסקת העלייה).

 מתוך שנבנו כגוף סמכותי מאוד ויעיל ואנשיו גיבורים, גויסו על ידי המלכים למשימות צבאיות נוספות ולמעשה היו הצבא המשמעותי בהגנה על המדינה החדשה. התבצרותם במבצרים לאורך הגבול המזרחי מול המוסלמים הפכה אותם למומחים גם בהתגוננות מפני התקפות.  

טיולים מאורגנים לפורטוגל

משעשו את מלאכתם החשובה בגבורה קיבלו חסות אפיפיורית והיו כפופים ישירות אל האפיפיור. בכך עשו לעצמם יחסי-ציבור, גייסו תרומות באירופה והמציאו את הבנקים הראשונים. כיוון שעולי-הרגל היו חשופים לאורך כול הדרך לליסטים ופיראטים והיו עלולים לאבד הכספים שנשאו איתם, הציע להם המסדר הסדר פשוט- תגיעו עם כספכם לכול משרד שלנו בכל עיר בדרככם. תפקידו שם את הכסף שלכם. תקבלו שטר-חוב אותו תגישו לגזבר שלנו בירושלים. כספכם יושב לכם בניקוי דמי- ניהול צנועים של כמה אחוזים יפים. 

הסידור עבד מצוין ובכספים שהרוויחו קנו נחלות באירופה, בנו לעצמם מבצרים וחיזקו מאוד את עצמתם. מי מהקוראים הזוכר את הספר "אייבנהו" שכתב וולטר סקוט, ייזכר בבריאנד מנהיג "אבירי ההיכל" כפי שבחר המתרגם, אריה חשביה נדמה לי, לכנותם. טיפוס רע ושחצן המאפיין את דימויים העצמי של האבירים.

מירב המבצרים נבנו על אדמת צרפת, במיוחד בחלק המזרחי שלה לכיוון אלזס. מה הקשר עם צרפת? פשוט. מייסד המסדר, היג דה-פייאנס היה בן העיר הצרפתית טרואה (שהייתה גם עירו של רש"י). רוב האבירים היו יוצאי צרפת. חוץ מצרפת בנו לעצמם מבצרים גם באיטליה, גרמניה, ספרד ופורטוגל. הסיבה או התירוץ להקמת המבצרים-כיוון שקיבלו על עצמם הגנה על עולי-הרגל, הם מגנים עליהם כבר בצאתם לדרכם במסלולי העלייה לרגל. עוד אשוב אל פורטוגל.

התעצמותם בצרפת הביאה לחשש גדול אצל המלכים שלה, שממילא היו אז רק "ראשונים בין שווים" Primus inter pares")"(, כלומר עולים במעט בחשיבותם על אציליה הגדולים. היו ניסיונות לאחדם עם המסדר האח- "ההוספיטלרים", אך מנהיגיהם, בשחצנותם, התנגדו לכך. בכל-אופן המלך פיליפ הרביעי החליט לעצור התעצמות מאיימת זאת וב-13 באוקטובר 1307 (שהיה היום ששי ומאז ישנה אמונה טפלה שיום ששי היוצא ב-13 בחודש הוא יום מקולל. בהרבה בתי מלון בעולם אין קומה 13 !)התנפלו חייליו על מנהיגי המסדר בצרפת ואסרו אלפי אבירים. הם עברו שבע שנות עינויים. היה סיפור שבישבם באורוות המלך שלמה מצאו אנשי המסדר את אוצרות בית-המקדש שלנו שהוחבאו שם והם הבריחו אותם באניותיהם ב-1187, השנה בה נפלה הממלכה הצלבנית הראשונה בפני סלאח-א-דין. מעבר לשאר הכספים והאוצרות שצברו לעצמם. העובדה כי האוצרות לא נתגלו מביאה עד היום משלחות-חקר לחפש אותם.  

המסדר פורק לכאורה בפקודת האפיפיור ואביריו הנותרים בחיים נפוצו לכל עבר ובמיוחד לסקוטלנד שמלכה לא נשמע לאפיפיור. 

טיול מאורגן לפורטוגל

שריפת ראשי המסדר בפריס


אז מה עם פורטוגל? 

כבר בתחילת המאה ה-12, במהלך הרקונקיסטה, הכיבוש הנוצרי של חצי האי האיברי מהמוסלמים, הצטרפו אבירים צרפתים שגויסו למסדר הטמפלרי, לסייע למלך החדש של פורטוגל וליורשיו, בלחימה. מומחיותם, כאמור, בבניית מבצרים בארץ-ישראל, אפשרה להם לבנות שרשרת של ביצורים במיוחד בגבולה המזרחי של המדינה החדשה.במאה ה-14, סירב המלך הפורטוגלי דום דיניש להרוס את המסדר ולחסל את אביריו, מתוך זכר הסיוע שלהם להקמת המדינה הפורטוגלית והצורך בהם אז להגנה מפני העוינות הספרדית. הוא עשה "תרגיל" מוצלח- פשוט הכריז והודיע לאפיפיור כי המסדר חוסל אך שינה את שמו ל" מסדר העניים של ישו" ! המבצר המבוקר ביותר במסלולינו בפורטוגל הוא המבצר בעיר טומר,(Tomar) למעשה מעל הנהר נבאו והעיר נבנתה לרגלי המבצר, כמו במקומות רבים באירופה. המבצר נמשך ונבנה חלקים -חלקים בידי המלכים השונים עד החלק האחרון של המאה ה-16, בימי המלך מנואל הראשון. כנסיית המבצר נבנתה בצורת מתומן, בהשפעת המבנה הידוע של כנסיית-הקבר בירושלים והיא מקושטת ויוקרתית עד-מאוד.  החלון ה"מנואלייאני" המיוחד   המבצר בטומר.לאות כבוד למורשת המסדר, מדרכות-העיר טומר מעוטרות בצלב המיוחד שלו.  מדרכות העיר טומר.
מבצר אחר הוא על צוק גבוה הנקרא מרבאו , (Marvao)ממש מעל הגבול עם ספרד. המבצר מכסה כמעט את כול הרכס וחולש על הצוק דרומה וצפונה. אגב, לרגלי הצוק הייתה אחת הנקודות החשובות בהן נכנסו מגורשי ספרד לפורטוגל ושילמו עבור הרשות להיכנס.במקום זה הציבה שגרירת ישראל דאז, קולט אביטל, יחד עם נשיא פורטוגל, שלט המציין זאת.             העיר קשטלו-בראנקו, (Castelo Branco) קרויה על שם "המבצר הלבן", עוד מבצר של הטמפלרים הנקרא כך בשל הגלימה הלבנה של האבירים ועליה הצלב האדום. את שרידי-המבצר אנו מבקרים כשהקבוצות מתגוררות במלון "קשטלו" בעיר זאת.מבצר ענק ומיוחד במינו נמצא מעל הישוב המקסים מונסנטו,(Monsanto) צפונה משם, בו אנו מבקרים תמיד בטיולינו המאורגנים. הישוב ידוע בעיקר בשל אבני-הענק המוטלות על צלע-ההר בניהן בנו התושבים מזה מאות שנים, את בתי-האבן שלהם.    מונסנטו

 

מבצר דומה היה ב"עיר האנוסים" בלמונטה (Belmonte), שכיום הפך ל"פוסאדה"(רשת של בתי מלון יוקרתיים בתוך מבנים היסטוריים כמו  ארמונות או מבצרים) מפוארת.הטמפלרים תרמו הרבה מאוד כספים גם למימון מסעות –הגילויים-הימים הפורטוגלים ועל-כן מפרשי- האניות נשאו את סמל המסדר. ספינה פורטוגלית בחיפוש הארצות החדשות. חגיגות האבירים השנתיות ב-26 ביוני, היום בו האפיפיור הכיר בפורטוגל כמדינה עצמאית. 1173.

טיולים מאורגנים לפורטוגל

חיפוש טיול
יעד
סוג טיול
ללוח הטיולים המלא
ללוח ההרצאות המלא
טיולים לפי נושא
משהו קצר וטוב
טיולי עומק גיאוגרפיים
טיולי ג'יפים
טיולי רגל קל לאוהבי לכת
טרקים
טיולי שייט
טיולי משפחות
טיולי פסח
טיולי אופנועי שלג
טיולים מאורגנים לשומרי מסורת
טיולים לנוסע העצמאי
טיולים בארץ
טיולים מאורגנים לקבוצות סגורות בלבד
ביוטיוב איילה גיאוגרפית מחבקים עולם
בפייסבוק איילה גיאוגרפית מבית איילה נסיעות
ערוץ איילה גאוגרפית ביוטיוב איילה גיאוגרפית בפייסבוק איילה גיאוגרפית באינסטגרם
03-943-6030 איילה גיאוגרפית
הצהרת נגישות אבטחת מידע מידע כללי, תנאים ואחריות אודותינו
חברות קבוצת איילה        
UX ועיצוב גרפי קידום אתר ע"י    CYBERSERVE
כל הזכויות שמורות לאיילה גיאוגרפית © 2015